måndag 17 augusti 2015

En titt i backspegeln

I fortsatt väntan på att maltbeställningen ska landa i brevlådan tänkte jag ta tillfället i akt och förkovra mig i de ölsorter jag tidigare bryggt, och vad som kännetecknar dem.

Till att börja med så delas ölen upp i två "familjer", det överjästa ölet, och det underjästa ölet. Under och över i denna bemärkelse menas om man jäser den i en högre eller lägre temperatur, varvid jästen lägger sig i botten, eller toppen, av jäskärlet. Då det som hobbybryggare i en lägenhet kan var svårt, och dyrt, att hålla en temperatur mellan 10-15 ⁰C, så är överjästa öl, så som ale, att föredra att brygga, iallafall för min egen del!

De ölsorter jag bryggt hitintills är IPA, APA, Saison, samt en American wheat som ligger på jäsning, och de sorter jag gärna vill testa på att brygga är Amber Ale, och någon typ av Stout, en ordentligt mörk och smakrik sådan!

IPA
En IPA, India Pale Ale, är en pale ale med hög alkoholhalt, och hög humlehalt. Dessa två höga halter hade en konserverande effekt på ölet, som var nödvändigt när den transporterades från de Brittiska öarna till dess kolonier i Indien.

APA
En närbesläktad kusin till IPA:n är APA, American Pale Ale. En APA har generellt en lite lägre alkoholhalt än IPA:n, kring 5%, och det som utmärker denna typ är att man i huvudsak använder amerikanska humlesorter!

Amber Ale
Ytterligare en närbesläktad ale är Amber Ale, som använder en del ambermalt eller karamell/crystalmalt för att ge en mer röd ton till ölet. Här tror jag att min nästa bryggd kommer att landa!

American Wheat
En American Wheat, är ett öl bryggt med 50% eller mer vetemalt och ska, till skillnad från sin tyska föregångare Hefe Weizen, inte innehålla några fruktiga smaker. Humlehalten är låg till medel.

Saison
En Saison är ett öl som bryggdes till jordbrukarna i Vallonien och dracks under sommarmånaderna. Saison ska ha en rätt hög alkoholhalt, och en hög kolsyrehalt, samt vara kryddiga i smaken! Ölet bryggs i lite högre temperaturer än andra överjästa öl, och därmed skapas en hel del estrar som tillför kryddiga smaker, men även tillsatser av "riktiga" kryddor och tillbehör är vanligt.

Stout
En stout, som är en ölsort jag gärna också gör inom en snar framtid, är en mörk överjäst öl. Mörkheten kommer från användningen av rostad malt, eller specialmalt som ger en mörk ton till ölet. Recept på stoutar jag sett innehåller ofta mycket smak, så som kaffe, vanilj, och ska gärna lagras på smakgivande fat, alternativt låta spån få ligga med och lagras ett tag.

Där var min take på vad som kännetecknar ovanstående ölsorter, hoppas den stämmer överens med er bild!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar