fredag 14 augusti 2015

Ingrediensbeställningen

Som sade i föregående inlägg så lade jag en första större beställning av lite olika ingredienser till framtida batcher! I detta inlägg tänkte jag avhandla vad som beställdes, vad som karakteriserar just den ingrediensen, och vad den tillför till en öl.
Beställningen lades på www.pgw.se,

Malter:
Amber - Rostad malt, ger en röd färg och en "kexig" smak (eng: biscuit). Använd max 20% av total maltmängd.
Eco pale ale - Används i de flesta engelska ölstilarna, ger mer färg än en pilsnermalt.
Eco Pilsner - Basmalt som oftast används i lagers, ger en mildare smak än pale alemalten.
Karamellmalt - Mältas med vätska för att sockret ska kristalliseras i kornen, ger en söt och, som namnet antyder, karamellig smak. Ger en ökad kropp till det färdiga ölet. Använd max 20% av total maltmängd.
Münchner - Ger en aromatisk och nötig karaktär till ölet. Används för mörka lager, och ökar skumstabiliteten.
Rökmalt - Bokträdsrökt tysk malt som ger en mild rökighet till ölet.

Humle:
Amarillo - Medium till hög alfasyrahalt (8-11%). Bidrar med blommiga inslag, grapefrukt och citrus.
Citra - Hög alfasyrahalt (11-13%). Bidrar med inslag av citrus och grape, samt tropiska frukter. Används mest som aromhumle.
Fusion - Medium alfasyrahalt (6-8%). Ger en kryddig citruston till ölet.
Simcoe - Hög alfasyrahalt (12-14%). Liknar cascade i smaken, har kallats "Cascade på steroider". Blommor, citrus och grapefrukt.
Sorachi Ace - Hög alfasyrahalt (10-16%). Allroundhumle med citrus- och dillkaraktär.

Med ovanstående förklaringar så tänker jag att jag får en klarare syn på vad jag beställt, och vad jag kan tänkas få för karaktär på de öl jag snart ska koka ihop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar