fredag 14 augusti 2015

Som på beställning

Halloj! Tidigare i veckan damp denna bok ner genom brevinkastet, och med ett för ovanlighetens skull vackert väder plöjdes den på balkongen under gårdagen. Mycket matnyttig information och lite inspirerande texter, samt en rad olika recept att kunna ta avstamp ifrån nu när jag beger mig ut i de mer, av mig, obeprövade farvattnen!

Lade en beställning på lite 6 kg basmalter (pilsner och pale ale) samt en rad olika specialmalter, utan någon större baktanke på recept eller dylikt, mer för att när de väl anländer kunna experimentera lite fritt!

Totalt 12 kg malter och 500 g humle av lite olika slag borde ge mig ett antal bryggmöjligheter, och förhoppningsvis förbättra ens bryggvana en hel del! De två ölbatcher som idag står i köket är 4 liter veteöl, och lika mycket av Amarillo-kitet från Lilla Köksbryggeriet!

Veteölen ska tappas upp på flaska nästkommande onsdag, och amarillon är färdig att drickas på tisdag. Nyfiken som man är var jag igår tvungen att prova en flaska, och det blir nog inte alls så tokigt! En aning torrare än originalet, något som jag har förstått beror på att ölen har jäst ut mer än väntat, kanske på grund av en lite för låg mäskningstemperatur?

Att, som i amarillokitet, få göra allt i från grunden i stället för att använda sig av spraymalt gav mersmak, det kändes mer på riktigt när man stod och rörde om i mäskgröten och frenetiskt försökte hålla temperaturen jämn! Nu börjar det nya kapitlet i min bryggkarriär, när jag går ifrån de färdiga kiten och själv får hitta något roligt recept att få testa och sätta min touch på!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar