fredag 21 augusti 2015

Höststout - Dödstauten

Då kom dagen D, och min första "riktiga" bryggning sattes i verket!Planeringsmässigt kanske det inte var en 10-poängare, en veteöl som stått och jäst skulle tappas på flaska, och vid spisen fick jag trängas med den pågående middagslagningen, men överlag tycker jag att det gick riktigt lyckat, som resultatet till höger kan visa i min mening!

Utan att lova för mycket så tror jag stort på denna batch, detta är första gången riktigt jag tycker att vörten smakade riktigt bra efter kokets slut, och jag kan knappt bärga mig att på smaka på denna brygd när hösten börjar göra sig påmind.

Hur som helst, jag tänkte ta er med genom brygget steg för steg nedan, för att så gott jag kan kunna återskapa ölet vid lyckat resultat, alternativt förändra något för att nå ett ännu godare öl!

Batch #1 - Dödsstauten

Bryggdag: 2015/08/21
Starttid: 17:00

Det viktigaste vid en bryggning har jag lärt mig är renlighet, därför var det första som gjordes att noggrant diska all utrustning som skall användas, först med diskmedel och därefter med desinfektionsmedel. En sköljning med kallvatten mest för att det känns bäst, och därefter lufttorkning på en ren diskhandduk. Kylväskan som användes till vörtkoket diskades med samma procedur, men fylldes därefter med varmt vatten och ställdes med locket på, för att komma upp i temperatur.

Det kokkärl som senare skulle användas diskades först ur, och fylldes därefter upp med den mängd lakvatten som behövdes, 5 L, och ställdes därefter på plattan för att kokas upp.

Renlighet är en dygd!

När allt är tvättat och rent ska alla ingredienser vägas upp, och det malt som ej är krossat ska få sig en omgång av muddlaren. I dessa små volymer ser jag ingen större anledning till att investera i en maltkross, men det kanske är något att lägga på önskelistan utifall man börjar med större batcher i framtiden!

All malt vägdes upp och lades i separata skålar, rökmalten och chokladmalten krossades tills dess att de liknade den krossade pale alemalten i textur. Nu skulle jag så klart även vägd upp havregrynen, något som jag glömde och kommer att påverka nästa moment!

Nu togs locket av kylväskan, och det varma vattnet hälldes ut. Maltpåsen träddes över öppningen, så att botten av påsen var någon centimeter över väskan botten. All vört hälldes därefter i påsen. Termometerns givare lades ovanpå malten.

När lakvattnet kommit ner i temperaturer kring 10⁰C över den önskade lakningstemperaturen, som i detta fall var 68⁰C, hälldes den över malten och locket till kylväskan sattes snabbt på för att inte låta någon värme läcka ut! Här startades en timer på 60 minuter.

Temperaturen sjönk till den önskade lakningstemperaturen i väskan.
Efter 10 minuter ögade jag igenom mitt recept och såg till min fasa att jag glömt väga upp och tillsätta havregrynen! Det var bara att bita i det sura äpplet och öppna locket hastigt, hälla i grynen och göra en snabb omröring. Temperaturen föll tre grader till 65⁰C, vilket fick pareras med 0,5 L lakvatten. Temperaturen steg till 67⁰C, och höll sig där fram till de sista 10 min, där den sjönk ytterligare en grad. Inte så dåligt med tanke på omständigheterna, hade jag ej behövt öppna väskan hade alltså temperaturen knappt förändrats under de 60 minuterna. Bra betyg på väskan!

Vört svart som natten!

När timern pep på 60 minuter lyftes påsen upp ur vörten, och fixerades under locket för att låta så mycket av väskan i malten få rinna ner i väskan. När detta pågått ett tag pressades påsen ihop för att få ut det sista, och totalmängden i väskan mättes därefter upp till 4,5 L vört. Närmare 1 L vätska har bundits upp av malten!

Vörten fördes över till kokkärlet och plattan ställdes på full effekt. Medan vörten värmdes upp till koktemperatur mättes den humle som skulle tillsättas under koket upp. Jag valde att köra på samma humle vid samtliga givar, och bestämde mig i sista stund att köra på tre givar, vid 60, 15 och 0 minuter från kokslut.

Humlen som valdes var Simcoe. I och med att det var mitt första riktiga brygg så är min erfarenhet inom humlesorter begränsad! Detta var dock en av de sorter som jag lade till i min beställning, och beskrivningen var tilltalande. Den hade en väldigt angenäm doft som spred sig i köket så fort jag öppnade påsen till pelletsen!

Jag valde att alla tre givar skulle vara av samma storlek, 6 g, och mätte upp dessa i tre separata kärl. Ambitionen när jag valde att testa på att laka malten i påse, eller Brew In A Bag (BIAB), var att minska andelen rester från malten i vörten. Av samma anledningen tillsattes humlen i saftsilsduken som säkrades i ett av kastrullens handtag. Även om vörten ska silas efter kok och kylning så kan det inte skada att redan i tidigt skede försöka få bort så mycket som möjligt!

När dessa 60 minuter gått ska vörten kylas ned, och ganska fort ska det gå!

Konvektiv kylning in action!
Vörten kyldes i diskhon, dels med kallvatten, och dels med kylklampar, tills dess att det kom ner till strax över 20⁰C. När denna temperatur uppnåtts fördes vörten över i jäskärlet för att kunna diska ur kastrullen. Vörten fördes därefter tillbaka till kokkärlet genom ett saftfilter. Jag hade räknat med att bort åt 1 L av vörten skulle koka bort, och den uppmätta mängden efter silningen var 3,2L, varvid 1,3 L kallt vatten tillsattes för att nå den slutliga jäsvolymen 4,5L (0,5 L kommer tillsättas med kaffet vid sekundärjäsningen).

Den silade vörten fördes därefter tillbaka till damejeannen, ett halvt paket safe ale 04 tillsattes, och vörten skakades i ett par minuter för att syresättas så bra som möjligt. När allt detta var färdigt stod uret på strax efter 9 på kvällen, hela brygget tog alltså strax över 4 timmar, medräknat disk och rengöring (i alla fall den initiala, idag återstår en och annan findiskning av utrustning innan den kan stoppas tillbaka i sin låda!).

Nu är planen att detta ska få stå och primärjäsa i 7 dagar, därefter ska ölet tappas om, och 0,5 L kallbryggt kaffe på 32 g kaffegrus ska tillsättas! Efter det ska det stå ytterligare 2 veckor i damejeanne och därefter tappas om på flaska!

Vid primning av ölet innan det sätts på flaska funderar jag på att använda muscovadosocker istället för vanligt socker, jag ska göra lite efterforskning om det är en bra ide eller ej!

Sådär, det var hela brygget, från start till slut, statusuppdatering borde komma om en vecka gällande detta öl iallafall, vem vet, ytterligare en batch kanske sätts i början på nästa vecka?

Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar